08 juli2007
Telebrink nieuwsbrief juli 2007
8 juli 2007
Opgesteld door de werkgroep Telebrink:
* Lars de Haan, aXtion
* Hans van Luijk, STAMM CMO Drenthe
* Jannes Kuik, St. Welzijn de Wolden
* Susanne Titsing & Meike Volders, St. Welzijn Aa en Hunze
Stichting Welzijn De Wolden , Jannes Kuik
1. Inleiding
In steeds meer kleine dorpen komt de leefbaarheid onder druk te staan omdat winkels, banken en andere voorzieningen verdwijnen. In het project Telebrink werken we in vier dorpen aan oplossingen die het wonen, leven en werken in de kleine dorpen gemakkelijker en plezieriger kunnen maken. Stichting Welzijn De Wolden, Stichting Welzijn Aa en Hunze, STAMM CMO Drenthe, aXtion, Microsoft, KPN, MediaMall en Cisco werken daarbij samen.
De vier eerstgenoemde samenwerkingspartners vormen de werkgroep Telebrink die het project in de dorpen begeleidt. Dreamteams bestaande uit mensen uit de dorpen zelf bedenken wat er met behulp van ICT-toepassingen mogelijk en wenselijk is.
In deze nieuwsbrief beschrijven we tot wat de resultaten van de dreamteambijeenkomsten zijn en en hoe we dat hebben gedaan.
Waarom doen we dit?
* Mogelijkheden onderzoeken van een digitale brede school
* Het combineren van arbeid en zorg gemakkelijker maken
* Doorlopende dagarrangementen voor kinderen mogelijk maken
* Versterken van de leefbaarheid in de kernen op het platteland
2. De deelnemende pilotdorpen.
* Alteveer en Kerkenveld worden ook wel het tweelingdorp genoemd. Twee dorpen dicht bij elkaar, die de belangrijkste voorzieningen delen. Alteveer heeft 888 inwoners en Kerkenveld 799. CBS “De Wegwijzer” Alteveer telt momenteel 175 leerlingen en OBS “De Bosrand” in Kerkenveld heeft 52 leerlingen.
* Annerveenschekanaal is een relatief klein dorp in de gemeente Aa en Hunze. Het telt ongeveer 450 inwoners. In Annerveenschekanaal zijn weinig voorzieningen. Wel heeft Annerveenschekanaal een school. Op deze school zitten momenteel 42 leerlingen.
* Gasselternijveen is één van de grotere dorpen in de gemeente Aa en Hunze. Het telt ongeveer 2000 inwoners. In Gasselternijveen zijn nog redelijk veel voorzieningen. Het dorp heeft twee basisscholen, een christelijke en een openbare school.
* Oosteinde is een kleine kern met een buitengebied waar totaal 712 mensen wonen. De basisschool telt momenteel 94 leerlingen.
3. Aanpak dreamteamrondes binnen de dorpen.
De aanpak in de dorpen is niet overal hetzelfde geweest. In alle dorpen is contact gezocht met het onderwijs, bekende dorpelingen en dorpsbelangenorganisaties. Een redelijke afspiegieling van het dorp was hierbij uitgangspunt. In de dorpen uit de gemeente Aa en Hunze is gekozen voor een informatieve avond en een dreamteamavond per dorp. In de gemeente De Wolden is gekozen voor twee dreamteamavonden per dorp.
Daarnaast hebben de scholen in De Wolden afzonderlijke brainstormsessies gehouden.
4. Wensen en knelpunten
4.1 Alteveer/Kerkenveld
Knelpunt school: De buitenwereld in de school brengen.
De school constateert dat er een relatief grote afstand tot de buitenwereld is. De kwaliteit van het onderwijs zou een extra impuls moeten krijgen.
Intercultureel onderwijs is een wettelijke verplichting van de school, maar in het dorp zijn geen buitenlandse gezinnen met kinderen. Kinderen hebben een beperkt beeld van de beroepsmogelijkheden. In kleine scholen is aansluiting bij leerlingen met hetzelfde niveau niet altijd mogelijk.
Mogelijke oplossing voor de school:
- Meer cultuur ( culturele uitingen ) en natuur ( natuuraspecten zoals geboorte van een kalf ) in de school brengen
- Techniek ( bedrijven laten zien bijvoorbeeld een productielijn) in de school halen
- Leerlingen verbinden op inhoud (vergelijkbare projecten tussen kinderen op
scholen).
- Verkeersles aan de hand van lokale en regionale verkeerssituaties.
Knelpunt dorp:
Het verdwijnen van voorzieningen zoals het mogelijke vertrek van de bibliotheek uit het dorpshuis. De burenhulp “noaberhulp”, zoals men dit vroeger kende, neemt af omdat steeds meer mensen werken, veel voorzieningen verspreid zijn over de regio, enz.
Mogelijke oplossing voor het dorp:
Dorpsaanspreekpunt, dorpsinfopunt, ken uw buur, vraag en aanbod, sociale controle bij afwezigheid, oppascentrale, boodschappendienst, vervoer van en naar …, (voorzieningen in de regio), vrijwilligerswerk (voor en door dorpsgenoten).
4.2 Annerveenschekanaal
Knelpunt school:
Klein aantal leerlingen per school. Dit aantal daalt nog steeds. Niet omdat de school niet goed is, maar omdat er steeds minder kinderen in Annerveenschekanaal zijn.
Mogelijke oplossing voor de school:
De wens van Annerveenschekanaal en omliggende dorpen is om met drie scholen samen één digitale school te maken. Waar mogelijk ook de peuterspeelzaal hierbij betrekken. Voordelen die leerkrachten zien zijn:
De school wordt mogelijk aantrekkelijker voor ouders als ze op ICT-gebied meer te bieden hebben. Ouders kiezen dan voor Annerveenschekanaal waardoor het aantal leerlingen toeneemt.
* Het delen van lessen, bijvoorbeeld biologie.
* Bij kleine groepsgrootte leerlingen virtueel bij elkaar in de klas brengen, bijvoorbeeld met het geven van een spreekbeurt.
* De leerlingen van de drie scholen leren elkaar beter kennen. Schoolreisjes worden al gezamenlijk georganiseerd. Als er reeds virtueel contact is, leren ze elkaar beter kennen en kunnen ze zich er gezamenlijk op voorbereiden.
* Leraren kunnen gemakkelijk informatie met elkaar uitwisselen en projecten delen.
Knelpunt dorp
Afstand tussen voorzieningen en diensten is te groot. In Annerveenschekanaal moet men ver reizen voor het gemeentehuis. Er is in Annerveenschekanaal geen bibliotheek, huisarts, apotheek, winkels, etc.
Mogelijke oplossing voor het dorp
Met ICT-toepassingen voorzieningen en diensten dichterbij de inwoners van Annerveenschekanaal brengen.
4.3 Gasselternijveen
Knelpunt school:
Informatievoorziening richting leerlingen en ouders
Mogelijke oplossing voor de school:
Een toepassing ontwikkelen waarbij de leraar/lerares van achter het bureau kan intoetsen wat er op het schoolbord moet komen te staan. Waarbij de tekst op het schoolbord weergegeven wordt in schrijfletters.
Ouders vanuit huis laten meekijken op dit schoolbord, zodat ouders op de hoogte zijn van wat hun kind vandaag gedaan heeft op school.
Mededelingen voor ouders op dit schoolbord publiceren die ouders thuis kunnen lezen. Geen briefjes meer via de leerlingen.
Knelpunt dorp:
Afstand tussen voorzieningen en diensten is te groot. In Gasselternijveen is geen gemeentehuis meer, voorzieningen voor ouderen liggen op grote afstand.
Mogelijke oplossing voor het dorp:
Met ICT-toepassingen voorzieningen en diensten dichter bij de inwoners van Gasselternijveen brengen.
4.4 Oosteinde
Knelpunt school:
De school in de buitenwereld brengen.
De school constateert dat de verbinding naar de buitenwereld (omgeving, ouders, kinderen) steeds belangrijker wordt. De school gebruikt de kinderen veelal als doorgeefluik van informatie. Dit is lang niet optimaal. De school ervaart dat de huidige lesmethodiek niet aansluit bij de methode zoals ouders die aangereikt hebben gekregen.
Huiswerkbegeleiding van de ouders is in veel gevallen niet adequaat.
Mogelijke oplossing voor de school:
* Contacten ouders (informatie doorgeven).
* Verlengde school bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding in thuissituatie.
* Lesgeven aan (langdurig) zieke kinderen.
* De school in contact met andere disciplines (kinderopvang, peuterschool, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs).
* Zijn er mogelijkheden om inwoners mee te laten kijken in school (b.v. sint, kerst, invullen ….
Knelpunt dorp
Missen van contacten in het dorp. En er is veel informatie beschikbaar die mensen in het buitengebied niet bereikt.
Beperkte verspreiding lokale en regionale bladen, reclame-uitingen.
Schoolinformatie ( voor diegene die niet meer bij het schoolhek staat)
Contactmogelijkheden; integratie en communicatie bevorderen (locale chatfunctie).
Het voorzieningenniveau is gering, netwerken klein en …invullen………. :
Mogelijke oplossing voor het dorp
Dorpsaanspreekpunt, dorpscomputer, computer EHBO, boodschappen doen (langere tijden, zien wat je koopt, ….)
5. Aanpak en uitgangspunten bij keuzes.
Alle wensen en knelpunten die de deelnemers tijdens de dreamteamrondes hebben gemaakt, zijn verwerkt. Daarna hebben de deelnemende partijen in het consortium deze uitkomsten beoordeeld. Het consortium heeft zich positief uitgesproken over de resultaten uit de dorpen. Er zijn heel veel onderwerpen naar voren gekomen die te maken hebben met wonen, verkeer, afnemende voorzieningen, naoberschap, zorg, winkelen, de verlengde school, de relatie school en samenleving, probleemsignalering, enz.. Deze lijst geeft de consortiumpartners aanknopingspunten om tot ICT-oplossingen te komen.
De opdrachtgever heeft aangegeven dat er in de projectperiode een digitale brede school moet komen. Daarnaast moeten de oplossingen en toepassingen op een stevig draagvlak in het dorp kunnen rekenen. Zoveel mogelijk dorpsbewoners en personeel van scholen moeten de oplossing en toepassing kunnen gebruiken.
Op basis van de uitgangspunten en de resultaten van de dreamteambijeenkomsten is door de werkgroep Telebrink een voorstel gemaakt voor de ICTpartners aXtion, MediaMal, KPN, Cisco en Microsoft. De ICT-partners komen met voorstellen om de dorpsbewoners te laten zien welke digitale toepassingen mogelijk zijn voor de door hen aangegeven wensen en knelpunten. Deze toepassingen worden aan de betreffende dorpen gepresenteerd. Het
consortiumteam bepaalt daarna welke toepassingen nader uitgewerkt worden in de opdrachtomschrijving. De dorpen zullen betrokken worden bij de invulling en ontwikkeling van de gekozen ICT-toepassing.
Opgesteld door de werkgroep Telebrink:
* Lars de Haan, aXtion
* Hans van Luijk, STAMM CMO Drenthe
* Jannes Kuik, St. Welzijn de Wolden
* Susanne Titsing & Meike Volders, St. Welzijn Aa en Hunze
Stichting Welzijn De Wolden , Jannes Kuik
1. Inleiding
In steeds meer kleine dorpen komt de leefbaarheid onder druk te staan omdat winkels, banken en andere voorzieningen verdwijnen. In het project Telebrink werken we in vier dorpen aan oplossingen die het wonen, leven en werken in de kleine dorpen gemakkelijker en plezieriger kunnen maken. Stichting Welzijn De Wolden, Stichting Welzijn Aa en Hunze, STAMM CMO Drenthe, aXtion, Microsoft, KPN, MediaMall en Cisco werken daarbij samen.
De vier eerstgenoemde samenwerkingspartners vormen de werkgroep Telebrink die het project in de dorpen begeleidt. Dreamteams bestaande uit mensen uit de dorpen zelf bedenken wat er met behulp van ICT-toepassingen mogelijk en wenselijk is.
In deze nieuwsbrief beschrijven we tot wat de resultaten van de dreamteambijeenkomsten zijn en en hoe we dat hebben gedaan.
Waarom doen we dit?
* Mogelijkheden onderzoeken van een digitale brede school
* Het combineren van arbeid en zorg gemakkelijker maken
* Doorlopende dagarrangementen voor kinderen mogelijk maken
* Versterken van de leefbaarheid in de kernen op het platteland
2. De deelnemende pilotdorpen.
* Alteveer en Kerkenveld worden ook wel het tweelingdorp genoemd. Twee dorpen dicht bij elkaar, die de belangrijkste voorzieningen delen. Alteveer heeft 888 inwoners en Kerkenveld 799. CBS “De Wegwijzer” Alteveer telt momenteel 175 leerlingen en OBS “De Bosrand” in Kerkenveld heeft 52 leerlingen.
* Annerveenschekanaal is een relatief klein dorp in de gemeente Aa en Hunze. Het telt ongeveer 450 inwoners. In Annerveenschekanaal zijn weinig voorzieningen. Wel heeft Annerveenschekanaal een school. Op deze school zitten momenteel 42 leerlingen.
* Gasselternijveen is één van de grotere dorpen in de gemeente Aa en Hunze. Het telt ongeveer 2000 inwoners. In Gasselternijveen zijn nog redelijk veel voorzieningen. Het dorp heeft twee basisscholen, een christelijke en een openbare school.
* Oosteinde is een kleine kern met een buitengebied waar totaal 712 mensen wonen. De basisschool telt momenteel 94 leerlingen.
3. Aanpak dreamteamrondes binnen de dorpen.
De aanpak in de dorpen is niet overal hetzelfde geweest. In alle dorpen is contact gezocht met het onderwijs, bekende dorpelingen en dorpsbelangenorganisaties. Een redelijke afspiegieling van het dorp was hierbij uitgangspunt. In de dorpen uit de gemeente Aa en Hunze is gekozen voor een informatieve avond en een dreamteamavond per dorp. In de gemeente De Wolden is gekozen voor twee dreamteamavonden per dorp.
Daarnaast hebben de scholen in De Wolden afzonderlijke brainstormsessies gehouden.
4. Wensen en knelpunten
4.1 Alteveer/Kerkenveld
Knelpunt school: De buitenwereld in de school brengen.
De school constateert dat er een relatief grote afstand tot de buitenwereld is. De kwaliteit van het onderwijs zou een extra impuls moeten krijgen.
Intercultureel onderwijs is een wettelijke verplichting van de school, maar in het dorp zijn geen buitenlandse gezinnen met kinderen. Kinderen hebben een beperkt beeld van de beroepsmogelijkheden. In kleine scholen is aansluiting bij leerlingen met hetzelfde niveau niet altijd mogelijk.
Mogelijke oplossing voor de school:
- Meer cultuur ( culturele uitingen ) en natuur ( natuuraspecten zoals geboorte van een kalf ) in de school brengen
- Techniek ( bedrijven laten zien bijvoorbeeld een productielijn) in de school halen
- Leerlingen verbinden op inhoud (vergelijkbare projecten tussen kinderen op
scholen).
- Verkeersles aan de hand van lokale en regionale verkeerssituaties.
Knelpunt dorp:
Het verdwijnen van voorzieningen zoals het mogelijke vertrek van de bibliotheek uit het dorpshuis. De burenhulp “noaberhulp”, zoals men dit vroeger kende, neemt af omdat steeds meer mensen werken, veel voorzieningen verspreid zijn over de regio, enz.
Mogelijke oplossing voor het dorp:
Dorpsaanspreekpunt, dorpsinfopunt, ken uw buur, vraag en aanbod, sociale controle bij afwezigheid, oppascentrale, boodschappendienst, vervoer van en naar …, (voorzieningen in de regio), vrijwilligerswerk (voor en door dorpsgenoten).
4.2 Annerveenschekanaal
Knelpunt school:
Klein aantal leerlingen per school. Dit aantal daalt nog steeds. Niet omdat de school niet goed is, maar omdat er steeds minder kinderen in Annerveenschekanaal zijn.
Mogelijke oplossing voor de school:
De wens van Annerveenschekanaal en omliggende dorpen is om met drie scholen samen één digitale school te maken. Waar mogelijk ook de peuterspeelzaal hierbij betrekken. Voordelen die leerkrachten zien zijn:
De school wordt mogelijk aantrekkelijker voor ouders als ze op ICT-gebied meer te bieden hebben. Ouders kiezen dan voor Annerveenschekanaal waardoor het aantal leerlingen toeneemt.
* Het delen van lessen, bijvoorbeeld biologie.
* Bij kleine groepsgrootte leerlingen virtueel bij elkaar in de klas brengen, bijvoorbeeld met het geven van een spreekbeurt.
* De leerlingen van de drie scholen leren elkaar beter kennen. Schoolreisjes worden al gezamenlijk georganiseerd. Als er reeds virtueel contact is, leren ze elkaar beter kennen en kunnen ze zich er gezamenlijk op voorbereiden.
* Leraren kunnen gemakkelijk informatie met elkaar uitwisselen en projecten delen.
Knelpunt dorp
Afstand tussen voorzieningen en diensten is te groot. In Annerveenschekanaal moet men ver reizen voor het gemeentehuis. Er is in Annerveenschekanaal geen bibliotheek, huisarts, apotheek, winkels, etc.
Mogelijke oplossing voor het dorp
Met ICT-toepassingen voorzieningen en diensten dichterbij de inwoners van Annerveenschekanaal brengen.
4.3 Gasselternijveen
Knelpunt school:
Informatievoorziening richting leerlingen en ouders
Mogelijke oplossing voor de school:
Een toepassing ontwikkelen waarbij de leraar/lerares van achter het bureau kan intoetsen wat er op het schoolbord moet komen te staan. Waarbij de tekst op het schoolbord weergegeven wordt in schrijfletters.
Ouders vanuit huis laten meekijken op dit schoolbord, zodat ouders op de hoogte zijn van wat hun kind vandaag gedaan heeft op school.
Mededelingen voor ouders op dit schoolbord publiceren die ouders thuis kunnen lezen. Geen briefjes meer via de leerlingen.
Knelpunt dorp:
Afstand tussen voorzieningen en diensten is te groot. In Gasselternijveen is geen gemeentehuis meer, voorzieningen voor ouderen liggen op grote afstand.
Mogelijke oplossing voor het dorp:
Met ICT-toepassingen voorzieningen en diensten dichter bij de inwoners van Gasselternijveen brengen.
4.4 Oosteinde
Knelpunt school:
De school in de buitenwereld brengen.
De school constateert dat de verbinding naar de buitenwereld (omgeving, ouders, kinderen) steeds belangrijker wordt. De school gebruikt de kinderen veelal als doorgeefluik van informatie. Dit is lang niet optimaal. De school ervaart dat de huidige lesmethodiek niet aansluit bij de methode zoals ouders die aangereikt hebben gekregen.
Huiswerkbegeleiding van de ouders is in veel gevallen niet adequaat.
Mogelijke oplossing voor de school:
* Contacten ouders (informatie doorgeven).
* Verlengde school bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding in thuissituatie.
* Lesgeven aan (langdurig) zieke kinderen.
* De school in contact met andere disciplines (kinderopvang, peuterschool, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs).
* Zijn er mogelijkheden om inwoners mee te laten kijken in school (b.v. sint, kerst, invullen ….
Knelpunt dorp
Missen van contacten in het dorp. En er is veel informatie beschikbaar die mensen in het buitengebied niet bereikt.
Beperkte verspreiding lokale en regionale bladen, reclame-uitingen.
Schoolinformatie ( voor diegene die niet meer bij het schoolhek staat)
Contactmogelijkheden; integratie en communicatie bevorderen (locale chatfunctie).
Het voorzieningenniveau is gering, netwerken klein en …invullen………. :
Mogelijke oplossing voor het dorp
Dorpsaanspreekpunt, dorpscomputer, computer EHBO, boodschappen doen (langere tijden, zien wat je koopt, ….)
5. Aanpak en uitgangspunten bij keuzes.
Alle wensen en knelpunten die de deelnemers tijdens de dreamteamrondes hebben gemaakt, zijn verwerkt. Daarna hebben de deelnemende partijen in het consortium deze uitkomsten beoordeeld. Het consortium heeft zich positief uitgesproken over de resultaten uit de dorpen. Er zijn heel veel onderwerpen naar voren gekomen die te maken hebben met wonen, verkeer, afnemende voorzieningen, naoberschap, zorg, winkelen, de verlengde school, de relatie school en samenleving, probleemsignalering, enz.. Deze lijst geeft de consortiumpartners aanknopingspunten om tot ICT-oplossingen te komen.
De opdrachtgever heeft aangegeven dat er in de projectperiode een digitale brede school moet komen. Daarnaast moeten de oplossingen en toepassingen op een stevig draagvlak in het dorp kunnen rekenen. Zoveel mogelijk dorpsbewoners en personeel van scholen moeten de oplossing en toepassing kunnen gebruiken.
Op basis van de uitgangspunten en de resultaten van de dreamteambijeenkomsten is door de werkgroep Telebrink een voorstel gemaakt voor de ICTpartners aXtion, MediaMal, KPN, Cisco en Microsoft. De ICT-partners komen met voorstellen om de dorpsbewoners te laten zien welke digitale toepassingen mogelijk zijn voor de door hen aangegeven wensen en knelpunten. Deze toepassingen worden aan de betreffende dorpen gepresenteerd. Het
consortiumteam bepaalt daarna welke toepassingen nader uitgewerkt worden in de opdrachtomschrijving. De dorpen zullen betrokken worden bij de invulling en ontwikkeling van de gekozen ICT-toepassing.