Alteveer-Kerkenveld trots op vrijheidsmonument

Bron tekst: Hoogeveensche Courant

2017 04 08vrijheid

Foto: Henk Sieders

Het vrijheidsmonument naast de kerk in Alteveer is vrijdagavond officieel onthuld. Voorafgaand gingen vanuit verschillende straten vijf groepen onder aanvoering van een tamboer naar het monument.

Die groepen kwamen uit straten die vernoemd zijn naar verzetsmensen uit de regio en zo was het even na zeven uur hartstikke druk op het plein naast de kerk. De Hendrikus Zomerweg, Albert van Daatselaarstraat, Jan Haarstraat, Jan Leijssenaarstraat en Jacob Katsstraat zijn allemaal naar een verzetsheld genoemd.

Dodenherdenking

Namens het comité sprak Ad Hazen over ‘ons venster op de toekomst’, dat een plek is waar de inwoners van het tweelingdorp de vrijheid kunnen vieren. Maar het is nu ook een plek waar komende 4 mei voor het eerst de Dodenherdenking kan plaatsvinden. Vijftien jaar geleden werd al met Plaatselijk Belang gesproken over de organisatie van Dodenherdenking op 4 mei. Daar was geen plek voor, maar tijdens de viering van het 100-jarig bestaan van de dorpskerk in 2015 werd er weer over gesproken. ‘Geloven in vrijheid was toen het thema’, aldus keek Hazen terug. Toen werd al geld opgehaald voor dit goede doel, een comité van vijf personen – Martin van der Hof, Betty Linthorst, Johan jonkman, Gerda Boer en Ad Hazen – toog aan het werk. Het was januari 2016. ‘We waren het er direct over eens dat het geen oorlogsmonument moest worden, maar een herdenkingsplek.’

Discussiepunt

Ook de plek was geen discussiepunt, want in de jaren negentig stond daar al een tijdelijk kunstwerk in het kader van de Drentse Kunstronde. Het monument kwam mede tot stand dankzij plaatselijke ondernemers, vrijwilligers, Initiatiefrijk De Wolden, het Prins Bernard Cultuurfonds, de Rabobank Zuidwest-Drenthe, de plaatselijke kerkelijke gemeente, beide basisscholen en Plaatselijk Belang. ‘En ik zal eens wat verklappen: het was gewoon erg leuk om te doen’, aldus Hazen.

Zolderraam

Het monument werd onthuld door twee ouderen, Mans Zomer en Betsy Huisjes, alsmede twee jongeren, Lieke Zomer en Daniël Jonkman. Namens het comité legde Gerda Boer uit wat het kunstwerk van Segno d’Arte uit Groot -Ammers betekent. Er zit van alles ij, zoals het zolderraam van het achterhuis van Anne frank, een stalraampje achter de boerderij waar onderduikers hun onzekere toekomst zien, de fototentoonstelling in Vught met als titel ‘Ogen van de Oorlog’, maar ook vensters in Aleppo die weggevaagd zijn. Bovendien spiegelt het kunstwerk en zijn twee teksten aangebracht. ‘Wie de ogen sluit voor het verleden, is blind voor de toekomst’. Maar ook: ‘Vrijheid heeft beperkingen, maar geen grenzen.’  Burgemeester Roger de Groot ging in zijn toespraak uitgebreid in op de betekenis van vrijheid en gaf aan dat vrijheid geen vanzelfsprekendheid is. het programma werd omlijst door muziek van Varivocaal en cantabile, alsmede de huisband en de mensen zelf, die aan het eind het Wilhelmus zongen.

Klik hier voor meer foto's