Vrijheidsmonument in Alteveer-Kerkenveld

Er is een comité ingesteld voor het oprichten van een vrijheids/herdenkings-monument.

Dit als gevolg van de activiteitenweek in november 2015 ter ere van het 100 jarig bestaan van het kerkgebouw van de Protestantse gemeente Alteveer-Kerkenveld. Tijdens de voorbereiding hierop groeide het besef dat het niet vanzelfsprekend is dat we hier al zo lang in vrijheid leven, zonder het geweld van oorlog.

Uiteindelijk ontstond bij die commissie het idee om geld in te zamelen voor een toekomstig monument. Een plek waar de herinneringen aan het oorlogsverleden levend gehouden kunnen worden.

Om te onderzoeken of er voor dit idee draagvlak was onder de bevolking werd er overleg gevoerd met het Plaatselijk Belang. Uit dit overleg kwam het voorstel om dit plan verder door een te vormen comité uit ons tweelingdorp op te laten pakken. Ondertussen kwam in de eerste week van november door allerlei activiteiten en spontane giften ruim € 5.000 binnen voor dit doel. Een duidelijk signaal dat dit project wordt ondersteund. In december is daarom overgegaan tot het vormen van een comité om het monument te realiseren.

In hun eerste vergadering is uitgesproken dat ze zich er op richten om in het voorjaar van 2017 het herdenkingsmonument te onthullen. Er is inmiddels overleg geweest met de gemeente De Wolden omtrent de voorwaarden waaronder een dergelijk monument gerealiseerd mag en kan worden.

Het comité zal regelmatig verslag doen van haar activiteiten en in overleg treden met diverse groeperingen/instanties en personen.

Voor vragen/suggesties kunt u terecht bij voorzitter Ad Hazen (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) of bij secretaris Johan Jonkman (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

Op de foto staat het comite op de beoogde plek ten behoeve van het monument bij de parkeerplaats naast de kerk. Het comité bestaat uit de volgende personen: Martin van den Hof, Johan Jonkman, Betty Linthorst, Gerda Boer en Ad Hazen.

2016 02 21comite