09 apr2014
Geplaatst door Rieks Jonkman.
Ingezonden bericht
Op de onderstaande tekeningen van Alteveer Kerkenveld staat de openbare verlichting. Er moet gekeken worden welke verlichting die nu nog aanstaat ‘s nachts eventueel uit zou kunnen en welke verlichting ‘s nachts aan moet blijven, of zijn er misschien plekken in ons dorp, waar juist verlichting bij moet.
Iedereen kan hierover zijn of haar mening geven. Op 15 april a.s. wordt in de vergadering het besluit genomen.
Graag uw reactie aan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Algemeen
1. DOEL EN FUNCTIE OPENBARE VERLICHTING
Openbare verlichting heeft tot doel om het openbare leven bij duisternis, in bijzonder de weggebruikers, zo goed mogelijk te laten functioneren. Hoewel het (verlichting)niveau van de openbare verlichting het daglichtniveau niet bereikt, moet deze in eerste instantie bijdragen aan een verkeersveilige situatie gedurende de (circa 4100 uur per jaar) duistere uren. Een acceptabele kwaliteit van de openbare verlichting is dan ook van groot belang. De functie hiervan laat zich onderverdelen in verkeersveiligheid, sociale veiligheid en in mindere mate esthetica.
Het doel van de openbare verlichting kan als volgt worden samengevat:
- Het bevorderen van de verkeersveiligheid en de verkeersafwikkeling.
- Het bevorderen van de openbare veiligheid (de sociale en persoonlijke veiligheid).
1.1 Verkeersveiligheid
Onder verkeersveiligheid wordt een veilige en vlotte afwikkeling van het verkeer verstaan. Bij toepassing van de verlichting moet de weg zodanig worden verlicht dat de situatie in de rijrichting door de weggebruiker te overzien is. Hierbij moeten de verkeersdeelnemers het verloop van de weg, de aanwezigheid van zijwegen en zich mogelijk op de weg bevindende weggebruikers en obstakels kunnen waarnemen. Vooral bij specifieke wegsituaties zoals kruispunten, drempels, wegversmallingen en onverwachte veranderingen in het wegprofiel is dit van groot belang.
1.2 Sociale veiligheid
Sociale veiligheid heeft te maken met alle (semi-) openbare ruimten waar mensen verblijven. In een sociaal veilige omgeving kan men zich bewegen zonder direct gevoel voor dreiging of gevaar voor confrontatie met geweld. Er zijn een tweetal aspecten te onderscheiden binnen het begrip sociale veiligheid: de objectieve onveiligheid (de criminaliteit die werkelijk plaatsvindt) en de subjectieve onveiligheid (de gevoelens van angst en onveiligheid, die bij de bevolking leven).
Persoonlijke veiligheid wil zeggen dat inwoners, gebruikers en passanten kunnen zien waar zij lopen zonder te vallen over obstakels. Bezoekers zullen het op prijs stellen wanneer straatnaamborden goed zichtbaar en leesbaar zijn zodat zij snel en veilig hun adres of doel kunnen bereiken.
Verlichting en sociale veiligheid staan in nauwe relatie tot elkaar. Bij duisternis is eerder sprake van vandalisme, openlijke bedreiging, geweld e.d. dan op klaarlichte dag. Bij goede openbare verlichting kan men tegemoetkomende personen op een redelijke afstand (4 à 5 meter) herkennen; voldoende kleurherkenning is hierbij onontbeerlijk.
1.3 Leefbaarheid en sfeer
Leefbaarheid heeft betrekking op het bevorderen van de herkenbaarheid of het benadrukken van het bijzondere karakter of de gewenste sfeer van de openbare ruimte. Openbare verlichting speelt een belangrijke rol bij het tot zijn recht komen van die ruimte. In sociaal-maatschappelijk opzicht is het gemeentebestuur ervan overtuigd dat leefbaarheid een zaak is voor alle betrokkenen. Bedrijven, gemeente en inwoners maken de kernen leefbaar. In dit opzicht wordt tweerichtingsverkeer bevorderd. De burger zorgt zelf voor aanvullende verlichting in zijn privé woonomgeving. Het bijzondere karakter van een plek kan met behulp van de openbare verlichting tot uitdrukking worden gebracht. De plaatsing van eigentijds vormgegeven lichtmasten op een (centrum) plein kan de juiste sfeer oproepen.
Bij de realisatie van verlichting met een meer decoratieve functie zal de ter plaatse vereiste functionele verlichtingskwaliteit en het jaarlijks terugkerende onderhoud het uitgangspunt moeten blijven. Voor de gemeente De Wolden zijn de verkeersveiligheid en sociale veiligheid maatgevend. Bij toepassing van decoratieve verlichting is esthetica belangrijk, maar dit mag niet ten koste gaan van de functionaliteit.
Ook de keuze van de lichtsoort speelt een belangrijke rol bij de sfeerbeleving. In het algemeen wordt bijvoorbeeld warmwit licht als aangenamer ervaren dan koelwit licht, en groen licht creëert een sfeer van ‘maanlicht’, wat met name in buitengebieden toepasselijk kan zijn. Ook de mate van kleurherkenning van een lichtsoort speelt een rol bij de sfeerbeleving.
Avond en Nachtbranders
2. Doelstelling
De doelstelling is een betere verdeling van avond- en nachtbranders en het beheren daarvan. Daarnaast is het verminderen van stroomverbruik ook een doelstelling.
Met het inventariseren van de avond- en nachtbranders krijgen wij de huidige verdeling in beeld. Hiermee is een basis gelegd voor het verbeteren van de verdeling avond- en nachtbranders. Samen met de bewoners van de gemeente wordt een nieuwe verdeling gemaakt met uitzondering van verkeerskundig belangrijke plekken waar nachtbranders een noodzaak is. Na aanleiding van de nieuwe verdeling kan gekeken worden naar het verwijderen van avondbranders
2.1 Uitgangspunten
De uitgangspunten voor het opnieuw indelen van avond/ en nachtbranders worden voornamelijk vanuit verkeersoogpunt bekeken. Dit houdt in dat er richting bewoners ruimte is voor wijzigingen, behalve op cruciale punten. Deze punten worden hieronder aangegeven voor nachtbranders:
* Kruispunten en T/splitingen binnen en buiten de bebouwde kom;
* Binnen de bebouwde kom en doorgaande routes buiten de bebouwde kom om en om met een mooie verdeling en rekening houdend met huidige nachtbranders (ruimte voor discussie);
* Niet doorgaande routes alleen in bochten;
* Centra, alle masten;
* LED/verlichting wordt in z’n geheel niet meegenomen omdat deze in worden gedimd. Hierdoor neemt de volledige verlichtingssterkte/stroomverbruik af met behoud van een gelijkmatig beeld.
2.2 Participatie
Naast de inbreng van dorpsbelangen wordt ook de mening gevraagd van de individuele burger. Dit doen wij omdat dit onderwerp heel dicht bij de mensen staat, vooral als het hun eigen straat betreft.
2.3 Tekeningen
U heeft twee tekeningen ontvangen:
1. Lichtmasten – nachtbranders inventarisatie feb 2014
2. Lichtmasten – minimale nachtbranders
Tekening 1 geeft aan dat +/- 90% van de huidige lichtmasten op dit moment nachtbranders.
Tekening 2 geeft een minimale hoeveelheid aan lichtmasten aan waarbij +/- 25 % van mast een nachtbrander is.
Het streven is uitkomen op 50%-75% nachtbranders, hierbij moet een mooie verdeling ontstaan tussen avond- en nachtbranders. Daarnaast zijn er natuurlijk ook hofjes en doorsteekjes die voor moeten van verlichting, maar moet die verlichting ’s nachts ook branden???
3. Onze vraag aan u:
* Welke lichtmasten, in uw gebied, moeten volgens u de hele nacht branden en met welke reden (lichtmast ook graag aangeven op tekening 2).
* Zijn er lichtmasten bij die eventueel verwijderd kunnen worden?
Tekening 1
Open hier de tekening 1 in pdf formaat
Lichtmasten – nachtbranders inventarisatie februari 2014, geeft aan dat +/- 90% van de huidige lichtmasten op dit moment nachtbranders.
Tekening 2
Open hier de tekening 2 in pdf formaat
Lichtmasten – minimale nachtbranders, geeft een minimale hoeveelheid aan lichtmasten aan waarbij +/- 25 % van mast een nachtbrander is.