31 jan2005
"Klas op wielen" brengt leerlingen in aanraking met gehandicaptensport
Bron: Hoogeveensche Courant d.d. 31 januari 2005
Hoe kan het best worden ervaren hoe het is om in een rolstoel te zitten? Dat is om het zelf te ervaren. En dus togen vrijdagmiddag de kinderen van christelijke basisschool De Wegwijzer uit Alteveer naar de sporthal om in een rolstoel plaats te nemen. Na enige uitleg mochten ze rolstoelbasketbal gaan spelen om zo spelenderwijs te ervaren hoe het is om met een beperking te moeten leven. De kinderen waren onder de indruk.
De activiteit maakte onderdeel uit van het project "Klas op wielen", waar de leerlingen van groep 7 de hele maand januari meet bezig zijn geweest. Het is een project om schoolkinderen in aanraking te brengen met sporten met een handicap. De gemeente heeft hiervoor subsidie verleend. In Nederland wonen 16 miljoen mensen, waarvan er 2 miljoen een beperking hebben. Vaak worden mensen met een handicap gezien als zielig of niet volwaardig. Bij de samenstelling van de lessen is ervoor gekozen vooral de aandacht te richten op de mogelijkheden in plaats van beperkingen die mensen met een handicap ervaren. Door het accent te leggen op gelijke ervaringen wordt begrip gekweekt tussen leerlingen en sporters met een handicap.
Hoe kan het best worden ervaren hoe het is om in een rolstoel te zitten? Dat is om het zelf te ervaren. En dus togen vrijdagmiddag de kinderen van christelijke basisschool De Wegwijzer uit Alteveer naar de sporthal om in een rolstoel plaats te nemen. Na enige uitleg mochten ze rolstoelbasketbal gaan spelen om zo spelenderwijs te ervaren hoe het is om met een beperking te moeten leven. De kinderen waren onder de indruk.
De activiteit maakte onderdeel uit van het project "Klas op wielen", waar de leerlingen van groep 7 de hele maand januari meet bezig zijn geweest. Het is een project om schoolkinderen in aanraking te brengen met sporten met een handicap. De gemeente heeft hiervoor subsidie verleend. In Nederland wonen 16 miljoen mensen, waarvan er 2 miljoen een beperking hebben. Vaak worden mensen met een handicap gezien als zielig of niet volwaardig. Bij de samenstelling van de lessen is ervoor gekozen vooral de aandacht te richten op de mogelijkheden in plaats van beperkingen die mensen met een handicap ervaren. Door het accent te leggen op gelijke ervaringen wordt begrip gekweekt tussen leerlingen en sporters met een handicap.